aktualnosci

Rozmiar: 12411 bajtów

- wrzesień 1983 - w brudnym, robotniczym mieście, wiecznie spowitym dymem z fabrycznych kominów - Łodzi, powstaje jeden z najbardziej oryginalnych i charyzmatycznych zespołów polskiej sceny punk rockowej, wielka legenda rodzimego undergroundu - Moskwa; pierwszy (najbardziej "moskiewski") skład przedstawia się następująco: Paweł 'Guma' Gumola - vocal, gitara, autor znacznej części tekstów i kompozycji (ex - TNT, Bad Blood, Detonator), Piotr 'Rogoz' Rogoziński - bass, vocal (ex - Latające Żyrafy), Tomasz 'Pałker' Gron - drums (ex - Logos, R.A.P. - Rezerwowa Armia Pracy, Parlament);

- jesień 1983 - udział w miejscowych przeglądach: "Prawdziwe Brzmienie Łodzi" w klubie PŁ i "Kontr-Rockowisko" w "siódemkach" (ul. Piotrkowska 77);

- przełom 1983 / 1984 - w zespole czasowo vocal obsługują: najpierw Piotr 'Wokal' Wawrzak, potem (od stycznia) Tomek 'Bugs' Woźniakowski; od wiosennego koncertu w gdańskim klubie "Akwen" na stałe miejsce przy mikrofonie zajmuje Guma - ten koncert prowadzi jeszcze nikomu nieznany Paweł 'Konjo' Konnak

- wiosna 1984 w studiu Pawła Hausa Moskwa nagrywa demo, które następnie zostaje wysłane do organizatorów "FMR Jarocin'84

- sierpień 1984 - najważniejsze wydarzenie w historii Moskwy - występ w konkursie "FMR Jarocin'84"; jest tak ostro, że dla
wyhamowania koncert w amfiteatrze zostaje przerwany po szóstym numerze przez dyrektora artystycznego festiwalu - Waltera Chełstowskiego; po uspokojeniu "kolegów z załogi punkowej..." zespół kontynuuje grę; w efekcie Moskwa zostaje jednym z laureatów festiwalu i wchodzi do "złotej ósemki"; rozpoczyna się "wielka kariera" grupy (liczne koncerty w całym kraju, wielka estyma w punk rockowej społeczności, etc.);

- wrzesień / październik 1984 - kapela dokonuje nagrań czterech utworów ("Co dzień", "Samobójstwa", "Stań i walcz", "Decyduj sam") w Rozgłośni Polskiego Radia w Łodzi - jest to nagroda za odniesiony sukces na jarocińskim przeglądzie konkursowym;  kompozycje do dziś skutecznie zaświadczają o formacie i możliwościach zespołu; materiał z sesji ukazuje się po czternastu latach (!) na składance "Porzucona Generacja";

- koniec 1984 - sesja nagraniowa w studenckim Radiu Żak, PŁ

- grudzień 1984 - udział w łódzkim festiwalu "Rockowisko'84" w charakterze gwiazdy wieczoru; grupa w poprzedniej edycji nie zakwalifikowała sie do finału przeglądu;

- 1985 / 1987 - kłopoty z cenzurą (?) - zespół czasowo występuje pod szyldem M-kwa, M.  kwa lub jeszcze inaczej...; na konferencji prasowej po występie na "Rock Arenie'85" manager Mietek wyjaśnia, że zespół nie zamierza zmieniać nazwy; jest to zatem raczej nazwa na plakaty zwiastujące większe imprezy, no i dla gazetowych  pismaków mających stracha przed instytucją z Mysiej;

- 1985 - liczne koncerty m.in. na festiwalach: "Rock Arena'85" w Poznaniu (maj), "Rock FAMA'85" w Świnoujściu (lipiec), "FMR Jarocin'85" (sierpień - gwiazda festiwalu) oraz w warszawskim namiocie cyrkowym Intersalto na "III Grand Festiwal Róbrege" (wrzesień);

Rozmiar: 12086 bajtów- sierpień 1985 - podczas trwania "FMR Jarocin'85" Piotr Łazarkiewicz kręci film dokumentalno-socjologiczny, pt. "Fala" ("Studio Irzykowskiego"), w filmie wykorzystuje, obok krótkiej wypowiedzi Gumy, następujące utwory Moskwy: "Stań i walcz", "Czarna data", "Pokolenie małp"; ...dokument rozpoczyna słynną, filmową "karierę" zespołu, a w szczególności jej lidera... ; obraz trafia do kin jesienią roku następnego;

- luty 1986 występ załogi na "I Zlocie Młodzieży Cynicznej Ery Atomowej - Nowa Scena" w Gdyni;

- wiosna 1986 z załogi odchodzą Rogoz i Pałker, ich miejsca zajmują: Dariusz 'Balon' Adryańczyk - bass, vocal (później - Black Currant, Free Way) oraz Jarek 'Wózek' Woźniak - drums;

- sierpień 1986 - udział Moskwy na festiwalu  "FMR Jarocin'86" powoduje zainteresowanie brytyjskiej stacji telewizyjnej BBC zespołem; w zrealizowanym (przy współudziale Low Flying Pictures Ltd oraz Interpress'u) filmie pt. "My Blood, Your Blood" (reż. Andrzej Kostenko) twórcy obrazu wykorzystują barwną opowieść lidera formacji o historii swojego życia oraz problemach tkwiących w peerelowskiej rzeczywistości; na deser Anglicy serwują utwór "Nigdy!" - pochodzący z tego festiwalu; film emituje dziewięć stacji z takich m.in. krajów jak: USA, UK, Szwecja, do polskiej telewizji trafia latem roku następnego,  podobno mocno ocenzurowany;

- wrzesień 1986 - za "najbardziej odjazdowego muzyka występującego w tym roku na jarocińskiej scenie" Guma otrzymuje nagrodę w postaci podróbki gitary ufundowanej przez sekcję muzyków Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego (!), na "IV Grand Festiwalu Róbrege" w Warszawie (!!), (nagrodę wręcza Wojtek Konikiewicz);

- jesień 1986 - z okazji 69. rocznicy wielkiej rewolucji październikowej w studiu u Pawła Hausa, powstaje kaseta demo pt. "Nigdy!" (MC "Prawda") - rozchodzi się bardzo szybko, niezależnymi kanałami, w nieokreślonych nakładach i z kilkoma różnymi okładkami; jest to jeden z najsłynniejszych materiałów pochodzących "z tamtych czasów";

- koniec 1986 - z zespołu odchodzi Balon, a potem Wózek; pojawia się nowy, 'warszawski' skład zespołu - poza Gumą w Moskwie grają: Darek 'Maleo' Malejonek - bass (ex - Kultura, Izrael znany później z następujących kapel: Tilt, Armia, Houk, 2Tm2,3, Arka Noego), oraz najsłynniejszy wędrowny bębniarz po najważniejszych krajowych formacjach  punkowych - Tomasz 'Gogo Szultz' Kożuchowski  (ex - The Komplex, Dexapolcort-A, TZN Xenna, gościnnie - Brygada Kryzys, Tilt, Armia i znowu Tilt);

- wiosna 1987 - w radiu "chodzi" nowy numer Moskwy pt. "Wiem" - jest to zwiastun zmiany oblicza kapeli; Guma & spółka porzuca ostre - G.B.H./Dischargowskie brzmienia na rzecz melodyjnego rock'n'rolla, nie stroniąc przy tym od reggae, bluesa a chwilami nawet motywów country; w tym czasie zmianie ulega również podejście lidera Moskwy do punk rockowej ideologii (hasła typu "no future", etc. stają się od tej pory nie do wzięcia);

- lato 1987 - kolejna przygoda z filmem - fragment plenerowo-kameralnego koncertu z utworem "Za kratami" wykorzystuje się w przygodowo-obyczajowym obrazie pt. "Opowieść Harleya" (reż. Wiesław Helak);  premiera w kinach ma miejsce w kwietniu 1988;

- 1987 - zespół bierze udział w koncercie w Zakładzie Karnym nr I w Strzelcach Opolskich, przed więzienną publicznością (wyroki 20-25 lat); ponieważ akustyka jest marna Guma recytuje, przymusowo ukrześlonej publice, przed każdym numerem tekst, żeby wiedzieli o czym śpiewa; Gogo grający na perkusji zrobionej przez więźniów wspomina: "my zapierdalamy szybko i równo, a oni siedzą jak przykuci i płaczą, po koncercie przychodzili do nas, żebyśmy się im wpisali do pamiętników..."; koncert oraz aktorskie umiejętności chłopaków zostają wykorzystane w obrazie pt. "Więcej bluesa" (reż. Piotr Łazarkiewicz); jest to najciekawsza przygoda Gumy wraz z  zespołem z filmem...;

- 1987 - zespół występuje m.in. na "IV Rock... Dla Spragnionych Muzyki - Nowa Scena" w Sopocie (czerwiec), "FMR Jarocin'87" (sierpień) oraz "V Grand Festiwalu Róbrege" (sierpień);

- 1987 / 1988 - w różnych okresach pojawiają sie w zespole m.in.: Jacek Lang (One Milion Bulgarians) - gra na bębnach na dwóch koncertach, kiedy znika (?) pekusista zespołu (Gogo?); jak wspomina Guma: "wyszła z tego jakaś psychodelia"; Piotr 'Fala' Falkowski - drums (ex - Sstil, Deuter, później - Kult, Houk, Falarek Band i in.); z zespołem próbował również na perkusji - Darek 'Dynia' Dynowski (TZN Xenna, później - The Klaszcz, jeszcze później Deuter);

- jesień 1988 - nie zapowiadany koncert-niespodzianka zespołu w  D.K."Lutnia" w Łodzi (zespół nie znalazł się na afiszu zwiastującym imprezę) - Guma wzorem kapel kontrkultury "dzieci-kwiatów" rozwala swojego, odmawiającego posłuszeństwa, "kosmosa" w drzazgi o scenę (!); ...szał, publika rzuca się po strzępy;

- jesień 1988 /
wczesna wiosna 1989 - nowy skład zespołu i powrót.Piotra 'Rogoza' Rogozińskiego do Moskwy, ponadto za perkusję zasiada Krzysztof Laskus (również - Okupacja'81), a na harmonijce ustnej grywa czasami - Włodek Smółka; interesująco wypadają ich występy w warszawskim klubie Remont oraz łódzkim Lodexie;

- marzec 1989 - po dwóch latach od nagrania ukazuje się - wreszcie! - pierwszy winyl zespołu pt. "Moskwa" (LP "Pronit"); płytę nagrano w 'warszawskim' składzie - na basie grał Maleo, a na perkusji poza Gogo Szultz'em udzielał się Piotr 'Stopa' Żyżelewicz (ex - Izrael, Kultura, znany też z Armii, Voo Voo gościnnych występów z T.Love czy 2Tm2,3); ze starych numerów na płycie można usłyszeć: "Nigdy!" i "Powietrza", krążek sprzedaje się "na pniu" w nakładzie 20.000 egzemplarzy i zbiera odmienne recenzje - u krytyków bardzo dobre (!), natomiast wśród wiernej publiczności bardzo mieszane (?)...;

- wiosna  / lato 1989 - kolejny skład Moskwy: Guma - gitara, śpiew, Leszek Sokołowski - gitara, Piotr 'Dyda' Czyszanowski vel Guellard - gitara basowa (również - Blitzkrieg, później - Closterkeller), Student - perkusja (ex - Okupacja'81); na kilku koncertach za garami siada Smalec;

- sierpień 1989 - kolejny występ Moskwy na "FMR Jarocin'89" okazuje się dla grupy "zimnym prysznicem" - jarocińska publiczność dając wyraz swojej dezaprobacie nowemu obliczu zespołu i zarzucając mu "zdradę" punk rockowej ortodoksji "przeszkadza" zespołowi w występie - Moskwa zostaje wygwizdana, wykrzyczana i obrzucana różnymi mało przyjemnymi przedmiotami... a miała być piękna powtórka z Jarocina'84... ; atmosfera tego festiwalu ogólnie przebiega pod dyktando sfrustrowanych punkowców: przez trzy  dni scena obrzucana zostaje błotem, mlekiem, trocinami, na finał zabrakło jedynie zgniłych jaj...;

- jesień 1989 - w Moskwie grają: Guma - gitara, vocal, Robert Hajduk - drums, Dariusz Bełdowski - bass, Piotr Jełowiecki - gitara (później - Rendez Vous);

- październik 1989 - "Torwar", występ formacji - już w nowym składziena z Jackiem 'Mr Ofikiem' Topolskim - bass i Stopą -drums - na warszawskiej "Letniej Zadymie w Środku Zimy";

- sierpień 1990 - Moskwa poprzedza występ doskonałego Killing Joke na ostatnim, niestety - "VII Grand Festiwalu Róbrege";

- jesień 1990 - klubowe koncerty kapeli w Hagen (Niemcy Zachodnie) - dwa wyjazdy;

- koniec 1990 - wychodzi drugi winyl zespołu pt. "Życie Niezwykłe" z dość przypadkowym (muzyka pop heavy r'n'rollowa) i słabym materiałem; w sesji nagraniowej wawrzyszewskiego studia - między wrześniem 1989 a lutym 1990 - uczestniczą (poza Gumą):  'Mr Ofik' - bass, Stopa - drums, na gitarach dodatkowo - Piotr Jełowiecki oraz Leszek Sokołowski; w 1994 ukazuje się kompaktowa reedycja płyty (LP, CD  "Polskie Nagrania");

- połowa 1991 - zespół praktycznie przestaje istnieć; ...wkrótce, pod wpływem wewnętrznych przewartościowań Gumy, powstaje jego mistyczno-muzyczny projekt - 5000 Lat, ale to już zupełnie inna bajka...;

- lato 1998 - łódzki "Pop Noise" wydaje regionalną (łódzką) składankę zespołów nowofalowych i HC/punkowych - "Porzucona Generacja"; poza wymienionymi wyżej utworami Moskwy, płyta zawiera również kawałek - "Daleki dom'93";

- czerwiec 2001 - na rynek trafia wydana przez "Niezależne Stowarzyszenie Fonograficzne" płyta Moskwy - "1984 Koncert"; jest to zapis koncertu, który odbył się 15 maja 1984 w łódzkich "siódemkach";

- wrzesień 2001 - reaktywacja zespołu Moskwa w składzie: Guma - gitara, vocal, Tomasz 'Mech' Wojciechowski - gitara (ex - Blitzkrieg, Jezabell Jazz, Closterkeller), Krzysztof Grudziński - gitara basowa, Jacek 'Spinio' Cynkier - perkusja; w listopadzie mają miejsce pierwsze od wielu lat koncerty zespołu w Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu;

- czerwiec 2002 - koncerty w Niemczech (Hamburg, Berlin);

- jesień 2002 - Moskwa gra coraz więcej koncertów w całej Polsce, pod koniec października miejsce Spinia na perkusji zajmuje Piotr Pniak (ex - Proletaryat), w tym składzie zespół daje doskonały koncert 27 października - w Gdańsku w klubie Rock-Cafe, konferansjerem jest ponownie legendarny Konjo

- grudzień 2002 - reedycja pierwszej płyty zespołu pt. "Moskwa" - oprócz materiału z debiutanckiej płyty, czterech nagrań z sesji w PR Łódź i numerów z koncertów (m.in.: "FMR Jarocin'84", "Rock FAMA'85", Riwiera-Remont'87) – mało znane wideoklipy i wideofragmenty koncertów i inne;

powrót do początku strony


:::e-mail::::dada.serpent.pl on terra soundtralis incognita::::